Fortsätter sin tillväxtresa med fokus på kvalitet

APNC Sweden, som levererar kvalitativa, innovativa och effektiva statistiska lösningar till den akademiska världen och life science-industrin, har gjort en imponerande tillväxtresa de senaste två åren - med etablering i både GoCo Health Innovation City och Medicon Village. Nu tar konsultföretaget nästa steg och förstärker sitt Quality Management System (QMS) för att ytterligare säkerställa högsta kvalitet i företagets tjänster.
Aldina Pivodic, vd och grundare av APNC Sweden, och Annika Wennersten, QA- och Operational Support Manager vid APNC Sweden. Foto: APNC Sweden.
Aldina Pivodic, vd och grundare av APNC Sweden, och Annika Wennersten, QA- och Operational Support Manager vid APNC Sweden. Foto: APNC Sweden.

Konsultföretaget APNC Sweden är specialiserat på högkvalitativ medicinsk statistik för life science-forskning samt utveckling av prediktionsmodeller för evidensbaserad medicinsk och klinisk forskning.

– Vi stödjer både akademin och läkemedelsindustrin med skräddarsydda statistiska lösningar inom fyra områden: biostatistik, bioinformatik, utbildning, samt prediktionsmodellering med hjälp av maskininlärningsmetodik, säger Aldina Pivodic, vd och grundare av APNC Sweden.

Tillväxtresan som APNC Sweden har gjort de två senaste åren vid GoCo Health Innovation City i Mölndal är både iögonfallande och imponerande. Aldina Pivodic har gått från att vara egenföretagare till att leda ett konsultföretag med 14 anställda. Nu fortsätter företaget att växa genom etablering i Medicon Village i Lund för att finnas närmare kunder i regionen.

– Etableringen är ett naturligt steg. Vi har redan flera kunder i södra Sverige, och genom att vara på plats ett par gånger i månaden blir vi mer synliga, särskilt för mindre bolag. Närvaron gör det också enklare att nätverka med forskargrupper inom akademin, samt små och medelstora bolag, som är våra primära kunder, fortsätter Aldina Pivodic.

Trots att APNC Sweden är ett mindre bolag har man lagt stor vikt på att bygga en stabil organisation och tydlig struktur som oftast bara återfinns i större bolag. APNC Sweden har, både genom fasta medarbetare och konsulter, en organisationsstruktur med allt från HR och Financial Advisor till Data Protection Officer (DPO). För att ytterligare förstärka företagets kvalitetsledning och säkerställa hög kvalitet i alla företagets tjänster har APNC Sweden under det senaste året påbörjat ett omfattande arbete med att bygga upp ett Quality Management System (QMS).

– Ett QMS bygger på Standard Operating Procedures (SOP) - dokumenterade steg-för-steg-instruktioner - som standardiserar arbetsprocesser och säkerställer att uppgifter utförs på ett enhetligt sätt, vilket bidrar till att upprätthålla och kontinuerligt förbättra kvalitén, förklarar Aldina Pivodic.
– Våra kunder ska känna sig trygga med vårt arbetssätt. Oavsett vem på APNC som ansvarar för kundens projekt ska processen, genomförandet och resultatet alltid hålla samma höga standard.

Tillsatt en QA Manager

Ansvarig för företagets QMS-arbete är Annika Wennersten, QA & Operational Support Manager, som har över 25 års erfarenhet från tech- och läkemedelsbranschen, bland annat inom kliniska prövningar, databashantering, och programmering.

– Under de två första åren fanns merparten av våra kunder i den akademiska världen. Men nu, i takt med att vi tar fler uppdrag för läkemedelsbolag och även techindustrin, behöver vi visa att vi möter de höga kvalitets- och standardkrav som industrin kräver, berättar Annika.

I samarbete med medarbetarna på APNC Sweden, och bolagets DPO, har Annika tagit fram SOPs som täcker hela organisationens arbete - från planering, programmering och statistiska analyser till datahantering, regulatoriska processer och personalfrågor.

– Nu har vi SOPs ner på detaljnivåför hur vi ska utföra våra arbetsuppgifter, allt för att vårt arbete skall bli så enhetligt, effektivt och säkert som möjligt. Vi har exempelvis en SOP för hur vi hanterar vår data och säkerställer att den skickas på ett säkert och enhetligt sätt. Som ett led i detta finns även kontrollrutiner för arbetsprocesser och det material som skickas till kunder, säger Annika, som i sin operativa roll för kontinuerliga samtal med medarbetarna.

Uppdrag inom läkemedelsindustrin kräver i regel mer dokumentation, bland annat i den regulatoriska processen, än uppdrag i den akademiska världen, men innehåller inte alltid lika mycket komplicerad statistik.

– Rent generellt krävs det en väldigt skicklig statistiker för de akademiska projekten där vi ofta är involverade från start ända fram till publikation, medan uppdrag inom industrin kräver större kunskap inom regulatoriska krav för planering, utförande och dokumentation av studier, samt rapportering av data. 

ISO 27001

Nästa steg i APNC Swedens kvalitetsledningsarbete är att certifiera företaget enligt ISO 27001 som är den internationella standarden för ledningssystem för informationssäkerhet (ISMS) och anger ett ramverk för hur en organisation systematiskt ska hantera, skydda och kontinuerligt förbättra sin information.

– När vi startade processen under 2025 fick vi höra att det är ovanligt att bolag med inriktning på statistik certifieras enligt ISO 27001, men vi ser det som en självklarhet för att säkerställa kvaliteten i vårt arbete. Kvalité är ett av våra två ledord som vi jobbar efter och som genomsyrar vår verksamhet, berättar Aldina Pivodic.
– Det andra ledordet är välmående. Ska vi uppnå kvalité måste våra medarbetare må bra och ha rätt förutsättningar för att göra sitt arbete på ett så bra sätt som möjligt.
Dela detta inlägg
Skrivet av:
Håkan Oltander
Håkan Oltander
Ansvarig utgivare